30 September 2010

Kes Datuk Sosilawati: Dari Orang Banting

Salam kepada semua yang sudi membaca penulisan aku selama ni. Sejak lepas raya dulu aku dah tak post pape kat blog ni, siap tukar alamat blog lagi. Ramai yang tertanye kenapa, aku pun tak ada sediakan alasan apa untuk bagi kat korang. Haha..tapi yang sekarang ni aku nak tulis balik sebabnya aku ni malas nak buat tutor dan assignment, so better aku berkongsi pendapat aku kat sini kan. Boleh jugak la aku cerita macam-macam pada korang semua. Betul tak? Dan untuk cerita kali ini, aku nak cerita tentang  kes pembunuhan paling kejam dalam sejarah Malaysia selepas kita mencapai kemerdekaan baru-baru ini: Kes Bunuh DATUK SOSILAWATI di Banting.


Ramai mereka yang dibunuh tapi mungkin kes mereka tidak dapat diselesaikan
Haa..aku orang Banting ni memang dapat macam-macam cerita yang mungkin orang lain tak tau la kan. Dan aku sendiri hadapi bagaimana dinginnya keadaan masyarakat yang ada Melayu, Cina dan India kat situ. Memang sangat-sangat tegang dan macam berbahaya. Dan yang bestnya, keadaan kononnya ramai yang tertangkap disebabkan cerita tu membuatkan raya tahun tu macam tak meriah je kat bandar Banting dan sekelilingnya. Hoho..memang seram la kan. Takut jadi pape je, jadi keganasan kaum macamame? Bergaduh India dan Melayu ke, macamane? Aku bukan nak kata aku ni racist ke apa tapi memang pernah terjadi kan? Kes 13 Mei 1969 ataupun kebangkitan komunis yang mengganas? Tu antara kejadian yang memang seram la di Malaysia ni.

Korang ingat tak dua lagi kes pembunuhan yang sangat kejam dan ganas di Malaysia sebelum ni? Kes Mona Fendy bunuh Datuk Mazlan dan kes pembunuhan Altantuya di Shah Alam. Aku terfikir tempat aku duduk je mesti ada kes bunuh yang dahsyat. Waktu aku duduk Shah Alam kes Altantuya, dan mase duduk Banting pulak kes Datuk Sosilawati pulak. Aku nak serta la benda yang aku tau. Korang tau tak peguam yang menjadi dalang di sebalik pembunuhan tu mempunyai orang bawahan seramai 300 orang yang terdiri daripada budak-budak bawah umur lagi. Dan kekayaan dia dah mencecah RM 100 juta orang kata, aku tak tau la betul ke tak. Kira nak kata bandar macam Banting tu pun orang boleh buat tempat orang jahat berkumpul untuk menjalankan kegiatan mereka yang sangat terpendam.

Manusia dengan selamba je dibunuh macam kita bunuh ayam

Dan ni aku dengar cerita dari orang yang bekerja di kilang depan dengan tempat pembunuhan tu. Tempat pembunuhan tu ditutup sekelilingnya dengan dinding zink macam orang bina bangunan tu. Kiranya tempat tu kalau apa jadi pun memang semua orang yang lintas pun tak tau apa yang jadi kat belakang. Tu yang memang  jadikan tempat reban ayam tu tempat strategik nak bunuh orang. Lagi satu, kawasan ladang ayam tu ada tempat air-cond tau. Sebab ape? Sebab tempat tu jadi tempat bos-bos kilang situ melampiaskan nafsu..korang paham-paham la. See..betapa teruknya tempat tu.

Dah la...aku takut pulak nak tulis panjang-panjang. Kalau salah ke information aku ni aku yang kene. Tapi aku dapat tau ni dari orang-orang yang berada di sekitar situ, tak tau la betul ke tak. Cuma aku nak katakan di sini masyarakat sekarang ni dah tak takut dan tak kesah nak deal dengan nyawa manusia. Korang sendiri tau kan macamana mereka yang jadi mangsa tu dibunuh dengan sangat kejam!! Dipukul, dibakar, dicurah air, dibakar lagi, dikerat, digantung dengan pencangkuk lembu, dicucuk dengan batang tajam. Aku tak bayangkan macamana mereka sanggup buat macam tu pada mereka yang semestinya merayu untuk dilepaskan. Sebabnya? WANG!! Semuanya kerana harta yang tak banyak, tak kira la mana-mana agama pun aku pasti perkara ni memang melampaui batas kemanusiaan.

Gambar PDRM menyiasat bukti-bukti yang ada

Jadi kepada kita semua, sama-sama la menjaga diri sendiri kerana kita semua berada dalam dunia yang dah tak selamat. Fikirkanlah kenapa manusia sekarang ni dah tak takut nak buat salah dan biasa sangat melanggar undang-undang? Adakah undang-undang negara kita terlalu longgar ataupun perlaksanaan undang-undang yang langsung tak kuat? Adakah rasuah memainkan peranan di sini? Kalau terlepas orang yang melakukan kesalahan, apa kita mampu? Sebab kita pun tak tau adakah undang-undang itu terlaksana dengan sebaiknya. Huhu...aku tak tau la macamana zaman akan datang nanti.

Wallahua'lam.

p/s: Ayat-ayat dalam post kali ni memang sedikit janggal sebab aku dah lama tak tulis post kat sini. Huhu..aku try improve untuk post-post aku yang seterusnya. InsyaAllah.

No comments: