15 October 2011

Ustazah Pilihan yang Gedik?

Assalamualaikum w.b.t.,

Pagi tadi pas sembahyang subuh aku pegi la Riyas nak melantak roti canai 2 3 keping. Awal sangat kot rasanya aku sampai, orang pun tak ada lagi. Aku duduk kat meja menghadap tv then aku pun tempah la tempahan aku iaitu, teh gelas besar dan roti canai (rahsia roti canai ape...haha!). So, sementara menunggu roti canai sampai, aku pun menonton la tv yang sedia ada di hadapan aku tu.
Kedai mamak riyas, antara pilihan utama bila kafe dalam kampus penuh dengan manusia lapar
Tv time tu tengah tunjuk  channel ASTRO OASIS cerita "Bersama Dr. Fadzilah Kamsah", tentang kenapa wanita mudah menangis. Layan je la kan, lagipun tajuk dia menarik jugak la kan. Tak pelah yang tu, tapi...hehehe, part yang iklan yang syok tu. Ada la iklan tentang kembara ke tanah suci, Palestin bumi para anbia dan yang tak boleh blah iklan tentang ustazah pilihan. Mangai, aku tengok bila para peserta dia komen tentang something, why are you so gedik-gedik? Makes me wonder la...
Aku tak tau la kan, kalau ustazah perlu jadi macam kebudak-budakkan bila nak menjadi ikon kepada masyarakat. Gedik bukan la macam minah motor ke, tu teruk sangat dah. Gedik macam nih: "Oklah kan, lepas ni saya akan buat yang terbaik dalam setiap apa yang saya lakukan". Ceh, kalau tulis tak nampak macam bergedik, tapi time aku tengok tu memang la macam mengada-ngada je. Geram aku! Tapi aku rasa tak semua la yang macam tu, tapi tetap ada!
Kalau la ustazah pilihan ada voting pakai SMS, anda rasa sapa yang menang? Yang funky atau yang nampak warak?
Mungkin judgement aku ni adalah berdasarkan perbandingan aku antara program ni dengan program Imam Muda. Aku merasakan yang geng Imam Muda ni lagi matang la dalam memberi komen dan sebagainya. Tak perlu la nak buat macam pelik je untuk menarik hati orang lain kan. Tapi kalau dah diri macam tu, apa nak buat kan? Dah diri sendiri macam tu...huhu. Bagi aku, anda akan menjadi ikon dunia Islam, jadi kene la jaga akhlak kan? Aku bukan la baik mana pun..tapi aku tak puas hati. Itu aje.

Bila aku dah belasah roti canai tu, aku pun keluar la dari Riyas kan, lepas keluar aje terus pekerja kedai mamak tu tukar ke channel radio. Ceh, memang diorang tunggu aku blah terus diorang tukar kepada hiburan plak! Ceh, tak baik tau...terasa i...hahaha!!

No comments: