15 October 2011

Malukah Jadi Orang Islam?

Assalamualaikum w.b.t,

Pada satu malam, tengah buat-buat kerja kan aku terfikir sesuatu yang misteri. Haha, tak ada la misteri mana pun. Cuma benda ni aku tak penah terfikir pun. Tak tau la orang lain pernah terfikir kot. Bendanya adalah, bila kita makan di tempat awam, contohnya di kafe atau di mana-mana restoran kan dan ramai dalam kalangan orang di situ adalah non-muslim. Ok, bayangkan ye. Lepas tu kita ni sorang-sorang ambil makanan dan duduk kat satu meja. Sebelum makan tu, mudah tak untuk kita angkat tangan kita, tadah tangan dan berdoa?
Berdoa sebelum makan wajib ke sunat? Haaa....jawab2...

Kalau ramai-ramai tu lain la kan bila duduk makan bersama kawan-kawan seagama. Tapi kalau sorang-sorang? Fuhh....payah bro! Kalau yang baca tu memang bagus, tapi selalunya dibaca dalam hati tanpa ditadah tangan seperti berdoa. Kenapa kita susah nak berbuat demikian ye? Malu? Aku pun sama la. Kita merasakan yang kalau kita buat gitu macam tak respect kaum lain ke? Bagi aku la, ianya disebabkan kita tak biasa berada dalam suasana menjalani kehidupan sebagai seorang muslim, lebih kepada sebagai seorang melayu. Itu yang payah tu.
Orang melayu kalau bab makan memang no. 1, sampai sanggup pegi 20-30 km jauhnye nak makan tengah hari jer.

Walau apapun, lepas ni jangan la kita malu nak menadah tangan untuk berdoa. Memang la doa ni tak payah tadah tangan, tapi kalau nak ikut sunnah Nabi yang berdoa dengan menadah tangan, kenapa nak malu. Ni belum cerita bab pakai serban, pakai jubah dan sebagainya. Ni baru bab berdoa ketika makan. Kalau bab yang semudah itu pun kita malu nak buat, layak ke kita ni nak tegakkan sunnah Nabi yang lebih besar seperti membina negara Islam? Sama-sama kita fikirkan.

1 comment:

AkuTaip said...

fuh.good thought.
Kadang tu,bukan malu.cuma tak teringat
Bagus post ni. Pas ni kita try praktikkan