31 October 2009

Destinasi: Pasar Malam Parit Buntar

Salam buat kawan-kawan. Haha..blog aku dah ada seorang follower la pulak. Ni sudah bagus la kan..tapi kita menulis bukan nak membangga..tapi nak berkongsi pengalaman dan apa saja yang terlintas dalam hati dan fikiran. Haih..bila difikirkan, aku memang suka menulis dan bercerita la dengan kawan2 aku..huhu..


Petang Jumaat tu lepas tak tau nak buat apa (hehe..dah la study week, boleh xde pape nak buat kan?) aku berhasrat nak keluar la pegi pasar malam kat Parit Buntar lama. Aku memang target nak makan pasembor dan rangka ayam je. Tu je. Memang tu je la. Jadi tanpa mengajak orang lain, aku pun start la motor. Brooooom....haha!

Sampai je kat padang di kompleks sukan, aku tengok orang pounya la ramai, selama ni aku tak notice pun ramai giler orang turun main petang tu. Sume court penuh, bola tampar, takraw, tennis, bola sepak, pergh...aku fikir kan mesti diaorang nak sihat kan sempena study week ni. Kawan aku dengan aku2 sekali pun ramai yang sakit. Ada yang kene demam campak la, kepala senget la, demam la, selsema lah. Aku pun dulu mase awal study week pun macam nak demam je. Mungkin sindron nak menyedut sume fakta2 dalam notes tu buat otak jadi letih. Pergh..hebat2 budak USM ni..bersukan la kan. Tengok macam aku, sebagai ahli sukan yang rajin turun padang (mesti ada orang yang xpercaya..tipu2! Booo! Huhu..), jaga la kesihatan kite la ye.


Argh ape yang aku mengarut ni, pasembor dan ayam aku ni xdapat lagi. Jadi aku pun meneruskan la perjalanan ke lokasi pasar malam. Huhu..Parit Buntar yang penduduknya xsampai 50,000 ni pun boleh ada masalah trafik. Jalan depan Dewan Merdeka tu selaluje 'jam'. Pening aku, patutnya kerajaan buat perubahan kat situ. Tapi macam kawan aku cakap la, daerah Parit Buntar dan sekitarnya ni bukan kawasan 'hot' mase pilihanraya, jadi kerajaan pandang sebelah mata. Memang betul, sape je pun Parit Buntar ni..nama dia pun sadis..owh, kesiannya.. Tapi kedai makan shasha telah menaikkan nama Parit Buntar! Yeah, hidup Shasha! Haha..hidup kakak Anip!

Aku pun dah sampai ke, aku parking depan kedai karpet. Dah turun tu, aku pun kunci la motor.. Hoho..jangan dibiarkan je motor anda dan helmet anda di atas motor sedang anda rakus membeli makanan. Xpasal2 nanti balik berkaki ayam ataupun xberhelmet. Bahaya betul kescuri sekarang. Sampaikan ke pelekat lambang YAMAHA pun ditibainya. Memang takde otak punya pencuri. Aku baca paper, ada dua peragut ni kene tuduhan sebab pegi ragut beg tangan seorang cikgu sekolah. Yang sedihnya, dalam tu ada la 2 3 ringgit, tak ingat aku. Hai..kalau aku la jadi peragut tu, aku sendiri serah diri pada polis. Malu je jadi peragut. Xde kelas punya peragut.

Tetiba je pasal peragut ni apehal, sambung balik. Dah siap pasang alat keselamatan pada motor (xde pape pun alat keselamatan, kunci motor je la..sedap sket ayat kalau gune alat keselamatan), aku pun menuju ke gerai. Baru 4 5 tapak dah ada masalah lagi. Seekor anjing putih kurus giler babeng menghalang perjalanan aku, hai..dugaan betul la. Ni kes anjing pulak, aku kat kampus tu ada seeokor anjing ni macamane ntah boleh duduk dalam kampus. Selalu je berkeliaran di blok 6. Setiap kali aku nak amik motor, woooong!!! Dia menyalak dekat aku, terkejut beruk aku (uk uk uk! Aku jadi beruk sekejap daa..) dibuatnya. Hai, sape punya ntah. Masalah sensitiviti orang Islam tak dijaga. Boleh pulak dia berkeliaran kat blok. Yang kurus ni pulak boleh berkeliaran di pasar malam pulak tu..hai..


Selepas amik selekoh lain, aku terus ke gerai pasembor..RM3 habis. Aku jalan sket pusing sat. Pergh..manusia2.. Macam2. Yang remaja perempuan nya dengan makeup tebal giler tapi jerawat tu macam kawah. Dah la tak tutup rambut tu, serabai jer. Pak imam kalau lintas kat tepi mereka pun pening dibuatnya. Hai..bukan nak kata budak lelaki xbagus, tapi sama je. Berkepit je dengan budak perempuan macam tu. Huh, no komen. Yang pakcik2 ni korang tau diorang duduk je kat bulatan tengah pasar malam tu. Duduk je tercongok, dalam hati aku ni mesti isteri dia gi shopping sampai yang suami dah letih pun si isterinya masi bersemangat. Ala, i beli pun bukan dengan duit you, ape you kecoh, ni duit suami I.. Yelah makcik, ikut suke..(sabar pakcik, kesian pakcik..huhu..sori fakhrul guna perkataan pakcik..haha!)

Argh, sket lagi. Aku pun beli la pulak rangka ayam kat gerai ayam. Pergh, ramai betul orang situ. Memang nak kata la kan, yang kuasa membeli rakyat malaysia ni memang kuat. Dengan keupayaan mereka membeli macam2 ni mmg aku respek. Sesetengah tu belanja sakan sedangkan ekonomi tengah gawat. Xtau la kan kalau mereka ni menabung ke, tapi tulah. Bak kata pepatah aku, beli sampai sampai habis duit belanja ibarat menari sampai habis tenaga. Xde la..tu buat lawak jer..xde orang gelak pun..huhu... Tapi tulah la, memang orang Malaysia ni mudah terpengaruh dengan pelbagai iklan yang menarik sket..huhu.. Kesian orang Malaysia..
Aku pun orang Malaysia jugak kan..huhu (T-T)...

Dah la..banyak sangat aku tulis ni. Konklusinya, banyak benda yang xbaik pada mata aku tentang persekitaran aku. Tapi di sebalik semua tu, kita kurang memikirkan apa yang orang di sekitar kita fikir tentang kita kan? Jadi refleksi diri kita sendiri tu pun mesti kene dilakukan. Apa pun yang kita hadapi, impressi pertama kita tentang perkara tu adalah amat penting. Dan sebenarnya kita la yang berkuasa mengubah semua tu.. Caranya? Ikut cara yang Allah dah tetapkan...kan? Tulah sebaik2 cara..

No comments: