13 October 2010

Exam, Assignment: Aku stress!!!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hari ni dah 13 Oktober 2010, first paper aku 9 November 2010. Kurang sebulan dari sekarang aku terpaksa nak menghadapi satu lagi peperiksaan dalam hidup aku. Semester ni aku nak anggap antara semester yang paling mencabar dalam hidup aku berbanding dengan semester-semester yang aku dah lalui sebelum ni. Aku rasa kawan-kawan aku pun setuju dengan aku sebabnya semester ni la aku terasa amat berat nak buat banyak kerja assignment yang bertimbun. Kalau aku cakap macam ni orang akan kata, "Ala, semua orang sibuk buat assignment, standard la student universiti,". Aku nak jawab balik, cuba kau amik course kejuruteraan kimia. Baru kau rasa betapa hidup kau selama ni rasa terlalu hambar dan pilu..huhu... Bagi kejuruteraan lain, yang aku tau la mereka dah tak ada kelas tutorial dan sebagainya. Tapi school kimia ni ada tutorial pulak, memang masa tu jadi packed, dan orang dengan selambanya label kita student kimia ni SKEMA! 
Aku stress giler sekarang..sebijik macam karton ni!

Arrrrggghhh...peduli hapa dengan percakapan orang lain kan, sebab mereka tak hadapi apa yang kita tempuhi mereka boleh la cakap macam-macam. Tapi memang la, aku amat letih  semester ni dengan semua subjek nak bagi assignment yang memerlukan peruntukan masa yang amat banyak dan memenatkan otak aku yang slow nih. Separation dengan oil spill dan ammonia plant, environmental dengan wastewater treatment, control dengan design model dan macam-macam lagi. Pening tau sekali dapat tu rasa berat je bahu memikul, tapi bab tutorial tu tak apa sebabnya tutorial ni aku memang akan jadi mesin photostate la..haha! Tak ada masa adalah merupakan perkara yang paling bagus untuk dijadikan alasan, sebab banyak masa digunakan untuk memikirkan assignment yang bertaraf nak buat Masters dan PhD punya! Masa main game computer aku sekarang ni dah berkurang dari 34% dari 24 jam kepada 0.23% sahaja, what??!!!
Baby pun ada mengalami stress, mungkin mak dia suruh dia amik kejuruteraan kimia kat USM kot...huhu..
Tapi, dalam diam ni aku terfikir keseorangan. Bila aku nak study bab-bab yang lepas sebab bab yang tengah belajar ni pun masih terumbang-ambing? Bila aku nak arrange masa aku cover balik pelajaran yang tertinggal sebab aku main-main masa awal semester dulu? Bila aku nak bersedia untuk menghadapi kertas peperiksaan yang nak aku isi jawapan terbaik aku? Bila aku nak fikir tentang diri aku sendiri yang perlukan belaian kasih sayang ni (uweeeekk!!!)? Aku terfikir jugak la kan, adakah aku dah bersedia nak hadapi satu lagi titik penting dalam aku nak mengejar cita-cita? Dah la malas, banyak kerja, banyak masa aku habis dengan benda tak berfaedah. Solat pun tak terjaga, nak berjemaah pun dah susah. Apa lagi nak basahkan lidah dengan ayat Al-Quran? Macamana nak dapat keberkatan? Hm? Shafiqe, jangan tidur!! Jawab cepat!
Kalau aku jawab soalan exam mcm ni boleh tak?
Ya Allah..aku cuba nak susun balik diri aku yang dah cukup failure dan terabur ni lepas hujung minggu ni la, nak muhasabah diri ini. Kadang-kadang kita terlalu terbawa-bawa perasaan cemas kita ke dalam hal-hal peribadi sehinggakan orang di sekeliling kita terasa impaknya. Aku rasa masa aku banyak aku habiskan begitu sahaja, padahal dalam masa tu aku boleh buat benda yang aku tak boleh buat sebab sibuk cuma sikap bertangguh dan lalai sangat. Kene muhasabah balik, belajar elok-elok...jaga ibadah solat dengan baik, jaga waktu tidur dengan baik, jaga peribadi dengan kawan-kawan dengan baik. Jaga hati dari fikir sangat bab nafsu dan bab nikah. Aku mampu mengubahnya..ahaaakkss! Serius cakap, memang aku sekarang ni down gila-gila dah, takut gila final exam nak dekat dah...macam zero dalam kepala aku ni!
Aku jual benda ni..sape nak beli? Haha...!!
Kepada semua, salurkan sumbangan doa dan nasihat anda kepada saya di YM: mujahid_crystal89@yahoo.com dan no. tepon 013-50*****. Aku menantikan taufiq dan redha Allah sentiasa berkat doa dari anda semua. Aku harap semua yang baca entry ni try to support me directly and indirectly or alternatingly or obviously or anything la, dah merapu aku ni. Thanks all of you, i hope all you guys success for your assignment (especially oil spills problem) and the rest. Good luck and may Allah helps you insyaAllah.

Wallahua'lam.

p/s: sori pada kawan-kawan yang rasa entry blog aku kebelakangan ni boring. Tak apa, kalau tak ada orang baca aku buat privacy la pada blog ni means aku je boleh baca. Sekian. Aku pun stress dengan hubungan peribadi aku yang tak stabil! Arrgghhh!

No comments: