26 October 2010

Antara Cinta dan Cita-Cita

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kepada kawan-kawan semua, kalau aku post tentang software ke apa ke aku rasa macam tak syok la, sebabnya aku tak ada cerita tentang hidup aku kat korang. Macam tak best je dan akhirnya aku tetap nak post satu lagi entry. Ntah pape la aku ni, asyik nak cerita tentang siri sendiri je kat blog ni..huhu. Aku ni ada sifat nak glamourkan diri ke? Atau nak diri ni diambil berat tanpa aku menyatakan perkara sebenar? Tak tau la, tapi yang aku dapat bagitau aku rasa diri aku ni akan transform menjadi diri aku yang lebih aku, atau dalam bahasa freaknya, shafiqenism la..haha, lawak giler perkataan tu, macam jugak zuhailiphobia serta makanphilic..semua maksud macam power walaupun perkataannya macam hebat jer. Bagus la kawan-kawan aku cipta perkataan baru, gud2! Huhu..

Dilema selepas bergelar siswazah tetap ada..sebabnya ia merupakan masa hadapan kita
Apa aku nak cerita di sini adalah berkenaan dengan antara sambung belajar atau kerja. Sambung belajar kat sini maksudnya sambung sampai abis Master tak pun abiskan sampai PhD terus. Aku dan geng-geng lain dah lama dah bincang perkara ni, mungkin sejak mula sem ni kot. Kami ada la berbincang dengan Dr. Sam tentang benda ni kan, tapi macam biasa la, dia suggest kita semua sambung Master at least sebahagian dari kami pelajar melayu ni. Katanya, banyak kelebihan sambung Master ni, antaranya:
Duduk kat lab buat research: antara kerja seorang pelajar master
  • Gaji starting kerja nanti sah-sah dekat RM3400 lebih, belajar sambung dalam 3 tahun je lagi dan boleh dapat gaji macam senior engineer
  • Belajar bukan payah pun, sebabnya kita baru je lepas abis degree kan, so semangat belajar tu still ada lagi dan mudah lagi la nak absorb ilmu tu
  • Kalau kerja ni, kerja memang banyak tapi kerja awal-awal ni memang kerja macam orang gila la sebab kita baru fresh graduate kan, so beban kerja tu banyak
  • Master kalau sambung kat USM ni memang lagi senang sebabnya lecturer dah kenal dan mudah la nak hidup kat sini sebabnya dah biasa duduk kampus yang sama
So, itu pendapat mereka yang dari golongan pendidikan atau bagi aku pendapat profesional dari beliau. Aku ada terfikir kontra di sebalik apa yang beliau cakap. Dan melalui perbincangan dengan kawan-kawan serta para senior ni aku dapat 'conclude'kan kelebihan bekerja je terus:
Duduk kat dunia pekerjaan merupakan pengalaman yang amat meletihkan sebelum berjaya
  • Of course kita nak apply apa kita belajar tu kat industri kan sebabnya memang itu la tujuan kita amik engineering sebabnya nak jadi engineer, takkan nak jadi penyanyi plak
  • Dah kerja boleh pegang duit sendiri, beli rumah sendiri, kenderaan sendiri, dah boleh bina hidup dan tambah aset peribadi dari awal
  • Dan yang pentingnya nak nikah awal la, takkan umur 27, 28 baru nak nikah kan. Kita pencen nanti anak sulung sekolah menengah pun tak abis lagi
  • Mak abah dah banyak susah dah belanja kita masa degree, cukup la dan dah sampai masanya kita balas jasa mereka walaupun tak mampu nak sama dengan pengorbanan mereka
Jadi macamana kawan? Ada berani nak buat keputusan sekarang? Aku ada call mak aku la kan, siap nangis-nangis la (nangis tu sebab lain) kan tanya mak, apa pendapat mak aku tentang kehidupan anak lelaki sulungmu ini? Anda tau apa jawapan mak? Mak jawab, "Yang **somebody tu macamana? Apa dia cakap? Dia setuju tak dengan pendapat along?". Aku diam ajelah, bukan apa..dia dah pun keluarkan kata putusnya dan aku dalam dilema. Jadinya aku nak dengar la pendapat mak aku kan. "Beginilah, lepas abis belajar dan time nak tunggu amik ijazah tu kan ada cuti 2 3 bulan kan, fikir elok2..buat solat istikharah dan sebagainya..tanya dia elok2..". Huhu...mak aku consider si dia dalam hidup anak teruna dia, YESS!!!

But still aku dalam keadaan tertanya-tanya apakah jawapannya bagi persoalan aku tu? Makin lama difikir, makin bengong dibuatnya. Lepas ni aku nak tanye semua lecturer dan semua engineer yang aku kenal la, nak tanye pendapat mereka plak kan. Waaa..aku nak sambung master tapi aku ada tanggungjawab yang mampu buat aku kata: AKU TAK MAU AMIK MASTER!! WARGGGHHH!!!

(jeritan itu berterusan selama 5 minit tanpa henti dan semua orang ingat aku dah sawan atau terkena histeria serta tela............)<---jadi hilang ingatan dan senyum sorang-sorang sambil melihat gambar kambing.

Wallahua'lam.

2 comments:

Anonymous said...

Adakah anda sebenarnya pengembala kambing ? kenapa dah xde kambing kat mirc ?

abg mpp said...

kenapa 'jadi hilang ingatan dan senyum sorang-sorang sambil melihat gambar kambing'..ni kambing yg mana satu ni???