17 October 2010

My Opinion About You: Chinese Friends

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Minggu lepas adalah minggu paling terabur dalam sejarah kehidupan aku sebagai seorang pelajar. Memang penat tak payah kata la, sebab ape? Sebab belajar + assignment + program persatuan + masalah hubungan dan hati ni buat aku rasa macam dah jadi zombie dah. Weeeiii….aku zombie….warrgghh!!! Memang rasa macam tak mau belajar lagi pun ada minggu lepas ni. Yang paling sadisnya adalah pengalaman menjalankan assignment separation..huhu.. Nak nangis je rasanya…3 minggu asyik mengadap muka sama jer. Bukan apa, pressure tu aku rasa datang bila once kita dapat satu kerja yang susah dan tak pernah kita buat, kita akan rasa benda tu lah yang paling berat. Memang bagi aku, minggu lepas adalah pengalaman yang amat bermakna bagi aku..huhu. Walaupun aku mengalami pengalaman hilang ingatan@memory disorder complexity aku tetap gembira (nak dekat-dekat syndrome Down la jugak).

Bila ditanya kepada semua pelajar kimia 3 year apakah definisi assignment oil spill di Gulf of Mexico, apa rasa jawapannya? Susah, tension, jadi gila, tak berhati perut, letih dan sebagainya. Semua orang akan memandang kepada satu figure yang telah membuatkan diri mereka ‘terseksa’ kononnya: Dr. JK. Payah tu memang aku akui assignment tu amat payah, ditambah lagi perangai team member yang amat pelik dan amat tidak senang hati (diorang pun mungkin ada jugak perasaan tak puas hati pada aku, so adil la kan..haha!) dan masa yang amat tertekan. Korang tau tak, aku langsung tak buat revision dan study minggu lepas punya pelajaran. Memang blur giler-giler la. Tapi aku tak salahkan Dr. JK di atas apa yang berlaku. Sebabnya? Sebab dia dah bagi task ni awal-awal sem lagi. Ingat tak?

That’s why la kumpulan yang mula awal, atau yang mencuri idea orang awal-awal (sori fathul) ni mudah je hidup mereka. Mereka tak bertangguh kerja macam kita semua yang nak kejar buat assignment ni lambat-lambat atau last-last. Biasalah, perangai orang Malaysia yang sangat payah nak diubah. Tu la pengajaran pertama aku, jangan bertangguh dan buat jer apa yang kita rasa betul. Aku ingat lagi team aku melopong jer bila dapat tau ada satu kumpulan ni dengan sempinya mencuri idea kumpulan kami nak dibuat term paper, yang dia pakai idea tu buat eksperiment. Sapa yang rugi? Kumpulan aku jugak..tu yang tukar idea kepada daun teh dan kemudian kepada kacang soya. Haih… Tapi yang aku respect pasal Dr. JK ni, dia still bagi pesanan + amaran + ‘teguran’ pada team yang teraniaya ni.
Ni la meja kat kafe jaya yang kitorang hancurkan dengan kulit kacang soya dan minyak hitam..haha!
So, yang seronoknya team aku dah berjaya mendapat markah penuh dan menggembirakan hati beliau dengan bagus sekali..haha! Puas hati aku bila dengar dia cakap, “Alright, send me your video and I’ll give you 10 marks,”. Warghhh…melompat kegembiraan aku time tu, yes2!!! Alangkah bahagianya aku bila aku dah boleh stop buat assignment tu dan tumpu pada benda lain. Dan benda yang lagi bermakna adalah aku dapat bekerja dengan orang yang tak selalu kita bekerja terutamanya dari member kaum cina. Seronok jugak dapat naik kereta Yi Thing hari tu masa beli barang eksperimen. Haha..bukan la sampai kemaruk, Cuma oh, aku dapat naik kereta kawan berbangsa cina.  Haaa..mengerti kan, sebabnya ingat senang ke dapat bersama-sama dalam kereta nak mencapai satu matlamat. Cam 1 Malaysia la pulak, ceh!

Cumanya, mungkin mereka ni kurang faham la dari segi orang Melayu ni macamana. Sebabnya tak semua dari mereka ni memahami yang orang Islam ni kene solat, kene jaga masa untuk beribadah dan sebagainya. Mungkin mereka tak sangat mengendahkan perkara tu yang bagi orang Islam, benda tu seharusnya dihormati la. Sebab kita ni kene memahami hati orang jugak. Mereka kalau sembang sesame mereka selalunya dalam bahasa cina, dan kita tak faham la kan, confirm la. Tapi member macam sorang cina ni aku penah dengar cerita bila mereka sembang dalam bahasa cina jer, then datang member melayu ni dia cakap lebih kurang macam gini la, “Then now we speak in English coz our friend is here,”. Cuba korang perhatikan, cukup cantik peribadi macam tu la.
Kat sekolah aku tak ada kawan cina, so aku ni mungkin tak pandai berkawan dengan kawan-kawan bangsa lain kot..huhu
Dalam Islam pun ada benda macam ni, bila ada 3 orang di dalam satu situasi, 2 orang antara mereka tak boleh berbisik-bisik atau bercakap dalam bahasa yang sorang lagi ni tak faham. Sebabnya nak mengelakkan fitnah la kan. Mana tau nanti yang sorang ni terasa ingatkan dua orang lagi tu kutuk dia. Kene jaga hati kawan-kawan kita jugak kan, benda ni Nampak kecil tapi amat penting. Contohnya masa aku buat kerja kursus untuk Hubungan Etnik (SHE101) bawah Dr. JK jugak la, aku dan team member aku (yang lain semua cina aku sorang je melayu) pegi la nak interview pengamal perubatan cina atau orang panggil tabib la. Aku memang terharu dengan team member aku sebab mereka masa interview dengan tabib tu dalam bahasa cina, ada yang sudi terjemahkan ke dalam bahasa Inggeris atau Melayu pada ak. So, aku pun faham la apa mereka sembang dan tak sia-sia la aku ikut mereka.
I love you all my friend!!!!!
Satu lagi yang aku nak cerita tetang hubungan antara kaum ni, kita pelajar melayu jangan malas sangat dan hanya mengharapkan kepada kawan-kawan cina kita jer. Bukan nak kata kita ni malas tiru assignment mereka, tak, bukan kata yang tu tapi kita kena usaha baiki diri kita agar kita pun sama kuat dengan mereka. Aku pun lepas ni nak selalu la jumpa dengan lecturer-lecturer berbangsa cina untuk apa purpose pun, sama ada nak tanya soalan dan meminta pandangan dari mereka. Dan satu lagi, khas untuk kawan-kawan cina aku yang pernah aku buat kerja dengan mereka: Aku minta maaf di atas banyak kesalahan aku yang aku buat pada korang semua. Aku sayang korang semua selagi mana kita ni ada respect antara kita. Bukan makna kalau tak ada respect kita akan bertumbuk, tak cuma ada terguris sikit la dalam hati ni. Sekian sahaja entry aku kali ini, and especially to you,  Dr. JK: I love to work/learn more with/from you in the future if we have opportunity!
 
Sekian dari aku, tegur aku kalau ada salah kata dan sebagainya.
 
Wallahua’lam.

No comments: