17 February 2011

Jadilah Pendakwah dan Naqib

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Aku ni naqib kepada adik-adik 1st year, 6 orang kesemuanya. Dalam menjalankan usrah ni, perkara yang paling susah bagi aku adalah bagaimana nak pilih masa yang sesuai untuk kumpulkan adik-adik 6 orang ni dalam masa yang sama. Sebabnya kesemua kita ni ada jadual sendiri. Bila nak buat time ni, ada yang ada meeting kan, nak buat esok ada silat dan sebagainya. Nak kata, cabaran nak kumpul adik-adik tu pun satu cabaran yang payah. Cuma bila kita fikir, usrah yang sebenarnya adalah dimulakan dengan kafaratul majlis dan diakhiri dengan al-fatihah time kita nak buat usrah yang rasmi tu. Itu la sumber kekuatan abang-abang usrah ni sebenarnya.

Usrah ni perlu dipelbagaikan cara ia di kemudi supaya biar beri lebih kesan pada diri kita(sumber:saifulislam.com)
Yang kedua bagi aku adalah penyampaian abang naqib ni nak gather idea yang menyokong apa yang sepatutnya kita nak sampai pada adik-adik. Dan kene berhati-hati supaya kita tak mencapah sangat dan jugak jangan terlalu syadid dalam nak menyampaikan idea tersebut. Psikologi ni sama macam kita kita berniaga la kan, kita akan cakap pada pembeli tu dengan kata-kata yang menarik dan dalam masa yang sama perkara berkenaan barang yang nak dijual tu biar molek penerangan dia. Dan itulah skill yang aku perlukan untuk memantapkan lagi penyampaian.
Cinta sama adik-adik perlu disemai sebaiknya
Yang seterusnya adalah kita perlu memohon pada Allah melalui doa, zikir, solat hajat, solat tahajud dan sebagainya sebagai usaha mental dan rohani kita agar kita mendapat rahmat dan bantuan dari Allah. Nak buat usrah ni memang susah, sape la yang tersangat-sangat nak buat usrah, tapi ni tanggungjawab bukan macam persatuan kan. Nak sampaikan kefahaman kepada manusia ni ibarat macam nak didik anak-anak yang kecil yang tak tau pape la kan. Yelah, kita ni belajar agama kurang nak dibandingkan dengan ustaz yang belajar 4 5 tahun dalam bidang agama memang la berbeza kan. Tapi, nak tak nak ada la kita usaha untuk menambah ilmu penyampaian dan jugak ilmuyang nak disampaikan.
Naqib@naqibah ni perlu mencabar diri menjadi sumber inspira(si) adik-adik
Sebagai naqib, aku mula sayang pada adik-adik usrah aku. Bila jumpa mereka kita gembira, bila dia bagi salam pada kita, kita rasa mereka adik beradik kita dan bila mereka minta bantuan dan nasihat, kita rasa kita perlu bantu mereka sebaik mungkin. Peranan naqib bukan sebagai penyampai risalah itu semata-mata, tapi sebagai role model dan batu loncatan untuk adik-adik ni merasa nikmat iman dan amal..insyaAllah.

Semoga aku beristiqamah dengan perjuangan ini.

No comments: