14 February 2011

Latihan Industri

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Hari ni aku amat happy berkenaan latihan industri aku yang baru je settle tengahari tadi. Aku hantar surat acknowledgement ke syarikat aku tengahari tadi, dalam pukul 12 la. Lepas tu dalam pukul 1 Dr. Zuhairi hantar message kat aku kata aku dah dapat confirmation dari syarikat aku, Yahoo! Google! MSN! Memang lega la kan, dan aku memang tak sabar-sabar nak baca apa yang direply kepada aku.
Ni antara brochure dari syarikat tu
Syarikat tempat aku berlatihan industri ni nama dia Expedient Resources Sdn. Bhd., merupakan anak syarikat kepada IJM Corporation Berhad. Kalau korang nak tau IJM Corp. Bhd  ni syarikat busat sangat maa...dia ada konsesi lebuh raya, ada peindustrian kelapa sawit dan perladangan, manufacturing dan sebagainya. Expedient Resources ni syarikat polymer-based production, dan produk utama dia adalah Rubber Underlay, atau lebih dikenali sebagai alas tikar. Ada orang cakap tak ada kene mengena dengan kimia, aku cakap lagi aku chemical engineer dan aku lebih minat kepada plant safety serta environmental engineering. Process aku suke jugak, lagi-lagi melibatkan bahan kimia kan.
Surat aku..haha!

Ni la surat yang dibalas kembali kepada aku. Yang amat menarik adalah allowance yang diberi..haha! RM500 sebulan maaa...3 bulan dan RM1500, duit dari JPA lagi. Memang masyuk la fikir kan. Ada dapat safety shoes dan jugak T-shirt serta tak ketinggalan perkhidmatan klinik panel. Wahwah, memang rezeki aku kot dapat tempat dekat dengan rumah, dan jugak dapat kemudahan yang lain. Lega jugak la bila tempat latihan industri ni dah settle. Tapi yang sadisnya, duit allowance tu kene pakai bayar duit kete..huhu.. Melepas nak pakai handphone Android..hehe...

Petang tadi aku, Fakhrul dan Zul ada la jumpa Dr. Suhairi kejap nak bincang  tentang program school, pas bincang sket Dr. bukak cerita tentang tempat latihan industri. Wah, best betul perkongsian yang diberikan oleh beliau. Dia ada cerita macamane nak deal dengan operator dan engineer, sembang tentang lawatan industri yang kitorang pegi sama-sama dulu. Dan dia pun ada offer beberapa tempat yang menarik untuk para pelajar yang still tak dapat tempat LI ni untuk cuba. Zul memang beruntung la, Dr. nak bantu dia untuk dapat tempat di Western Digital kat pulau..waw..memang masyuk la. Kalau la Dr. Suhairi ni bagi talk sedikit pada para pelajar sebelum diorang pegi buat LI ni bagi aku memang bagus la.

Tak tau la macamana nanti waktu aku LI, mungkin senang, mungkin sukar..tak tau lagi. Tengok la macamane Allah aturkan diri aku untuk mengutip sedikit pengalaman di sana. Yang penting? Allowance yang tinggi, yeaaahh!!!

No comments: