12 February 2011

Buku: Hanya Kumpul Ke Atau Baca?

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Keluarga aku memang suka membaca, dan kebelakangan ni kami sume memang banyak menghabiskan masa membaca buku, terutamanya novel dan komik. Hehe..jangan fikir ianya novel jiwang atau pun komik sampah masyarakat, tapi novel sejarah islam yang kebanyakannya ditulis oleh Abdul Latip Talib. Yang komik pulak Komik Ikhtiar Hidup di...dari Korea you yang diterjemah ke dalam bahasa Malaysia. Tak tau la kenapa sekarang ni kami duk membaca buku macam tu. Sebabnya membaca kan amalan mulia. Korang mesti tau yang orang putih kalau masa senggang mereka, mereka akan penuhi dengan membaca..kita? Rempiiiiiitttt!
Ni la siri buku tu..abis dah aku baca time cuti raya cina lepas

Yang menariknya bila buku ni disusun nampak gambar pedang, cam dragon ball dulu plak kan? haha..
 Ni buku Siri Novel Sejarah Islam: Pahlawan Islam. Karya Abdul Latip Talib ni disampaikan dengan gaya yang santai dan berfakta. Memang mudah nak dihadam. Adik aku yang berumur 12 tahun sampai la kepada mak aku yang 43 tahun memang meminati buku ni. Kami ada satu set buku ni macam dalam gambar tu. Baru semalam pulak aku beli Novel Sejaran Islam: Umar Abdul Aziz. Tak baca lagi tapi aku rasa mesti menarik. Nak cari modal usrah boleh la kan..hehe.. 

Yang ni plak buku Ikhtiar Hidup di...karya orang Korea dan diterjemah oleh Gempak Starz. Yang terbaru aku beli adalah Ikhtiar hidup di Cakerawala, ada 3 jilid semuanya. Sebiji buku tu RM8.50, darab la bape buku yang ada. Kalau difikirkan memang mencanak duit aku abis beli buku tu saja. Tapi apa boleh buat, buku ni bukan komik saje-saje. Ada information yang menarik dan boleh beri ilmu baru pada kita. Ada la kelakar sedikit yang tak masuk akal, tapi overall memang mantap!
Ni buku kat rak, gambar ni aku amik kat tenet
Ni pun sape punye gambar ntah..aku punye lagi banyak dari tu..hahaha!


Ni plak antara buku-buku lain yang dibeli...memang rabak poket aku..huhu.. Sapa-sapa nak pinjam boleh aje...aku tak kisah sangat...




3 comments:

Gauss-Seidal said...

membaca budaya kita!=D

mujahid_crystal89 said...

haah..betul tu, membaca itu menuntut ilmu dan menuntut ilmu fardu ain ke atas setiap muslim!

Unknown said...

Salam nak jual tak buku merah 1 set pada saya,kalau nak jualkan pm saya wafiedin@gmail.com