18 February 2011

Wahai Kawan, Islam Adalah...

 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Seorang manusia ni lahir di dunia ada 2 tujuan terbesar hidup dia. Yang pertama adalah sebagai hamba kepada Allah dengan melakukan ibadah, melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang Allah. Susah nak buat apa yang disuruh kan, dan lagi la susah nak tinggalkan perkara maksiat ni. Huh..sekarang ni dah la kita berada dalam keadaan yang terpaksa melakukan dosa kan, kan?


Yang kedua adalah menjadi khalifah di muka bumi ni. Apa kene buat? Kene tadbir dunia yang penuh dengan makhluk-makhluk Allah yang lain. Macamana nak tadbir kan sebab kita ni ramai sangat manusia ni kat dunia. Tapi apa yang sepatutnya kita buat adalah kita kene tegakkan amar makruf nahi munkar kat dunia ni, bukan untuk kita sahaja tapi untuk mereka yang di sekeliling kita la kan.

Ha? Jadi hamba dan pemimpin di dunia dalam masa yang sama? Mana ada, cuba tengok kat dunia ni kalau orang tu jadi hamba, mana ada orang akan lantik dia jadi pemimpin kan? Kalau dia dapat jadi ketua hamba abdi pun dia tetap hamba kan? Nak kata kat sini, tu la sistem Allah yang Allah dah susun perfectly untuk kita la. Jadi, dua tanggungjawab tu akan ditanya di alam akhirat nanti sebab kita datang di dunia tak sia-sia. Jangan la sesekali kita biarkan tanggungjawab tu menyusahkan kita di akhirat nanti.
Ni kawan non-muslim kita, dah tahun 4 school Mekanik
Apa yang aku nak cerita sebenarnya adalah pengalaman aku time PMI mintak aku join nak merapatkan diri dengan non-muslim kat kampus aku ni. Senang aje, Cuma ketuk pintu, perkenalkan diri dan cerita sket kita jumpa dia tu sebab ape. Just nak sampaikan gift dan risalah aja. Tapi, aku rasa punya la susah..huhu. Satu sebab malu, satu lagi sebab tak yakin dengan diri sendiri. Bila cakap tu siap berpeluh lagi, aku memang rasa payah la. Ni yang buat aku fikir, macmana la nabi Muhammad berdakwah pada orang Arab kan? Memang susah la, kita ni jumpa just nak cakap sikit jer. Tapi bila Nabi nak sampaikan perkara yang sebenarnya pada orang bukan Islam ketika tu. Huhu..memang Rasulullah seorang yang amat tabah.

Payah bro..bayangkan la apa yang kita buat untuk tunjuk pada Allah apa usaha kita untuk berdakwah kepada orang bukan Islam ni? Oooo..ada orang kata kita tunjuk la sifat Islam yang murni, yang mulia dan yang baik  walaupun kepada orang bukan Islam. Fuuhh…ni nak tanye sedikit. Kaum yang anut agama mana mana yang banyak buang anak kat tepi longkang? Muslim ke, Buddhist ke atau Kristian ke atau Hindus ke yang banyak merempit kat jalan raya? Yang malas? Yang bergaduh sesame sendiri? Kalau jawapannya orang Islam, simpan jawapan tu dan fikirkan cara lain.
Yang ni adik tahun 1 school Bahan
Macamana la kita kata kita ni khalifah di muka bumi ni kalau kita tak jalankan tanggungjawab kita sebagai pendakwah ni? Memang la kita ni diri tak sempurna tapi tu bukan alas an untuk kita tinggalkan tanggungjawab tu. Kita manusia, berdoalah kita akan mampu laksanakan tugas itu sebaiknya sebelum kita berehat di alam kubur.

Ya Allah, berikanlah ruang terbaik kepadaku untuk berdakwah mereka-mereka ke jalanMu.

1 comment:

Nurul Atika Rosli said...

من قال شهدة فهو داعي

bermaksud : sesiapa yang mengucapkan syahadah maka dia adalah seorang da'i