17 March 2011

Dia Sudah Pergi

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Malam tu aku di surau dengan kawan-kawan semua. Tengah ada perjumpaan tak silap aku dengan warden semua. Lepas tu aku dengan kawan pun nak keluar la menuju ke kelas untuk prep. Tetiba aku ada nampak satu kereta yang familiar sangat, macam kereta abah. Laa, memang betul pun siap dengan mak dan adik-adik aku semua tapi kenape mereka datang sini?

Dah sampai kereta depan surau tu, aku pun pergi menuju ke kereta, muka mereka sedih je. Mak cuba cakap dengan aku tapi mak sebak. Abah yang cakap dengan aku, "Along, tok Kuala Kangsar dah meninggal dunia, pagi tadi...". Allah...Innalillahi Wainna Ilaihi Raajiiun..meninggal dunia sebab ape? "Nanti kita cerita dalam perjalanan. Aku pun mintak permission dari warden, tandatangan ape semua dan dan aku pun berkemas la beg aku.

Dalam perjalanan tu, mak abah cerita la tok meninggal masa dalam kebun, tengah menoreh. Orang jumpa-jumpa dia, dia dah pergi dah. Dia meninggal elok je, macam jatuh gitu jelah. Mungkin tergelincir kot. Dalam hati aku ni rasa sebak sangat. Aku kalau balik kampung Kuala Kangsar memang tok akan ada lawat cucu-cucu dia yang jauh ni. Kami bersembang macam-macam dan tok pun banyak cerita kisah dia masa muda-muda.

Aku sangat sayang tok aku, walaupun kami ni bukan selalu bersama pun. Setahun dua sekali baru jumpa. Opah aku meninggal masa aku dilahirkan, memang tak pernah berjumpa dia la. Dia tak sama sayang pada tok nenek dengan mak ayah tapi sebagai tok atau nenek kita ni, sayang dia sayang hubungan tu, rasa bahagia sebab mereka ni mak ayah kepada mak ayah kita. Respect tu ada je walaupun tak bersama. Allah..rindu aku pada arwah tok dan opah aku.

Kepada sahabat aku yang sorang tu, bersabarlah la ye di saat kita kehilangan tok kita. Saat mereka kembali ke hadrat Allah dah sampai, mungkin lepas ni sape-sape pulak dari orang yang kita sayang akan pergi. Wallahua'lam. Aku tak tau la macamana aku menghadapi saat-saat itu sekali lagi. Beri kekuatan kepadaku Ya Allah...

No comments: