12 March 2011

Hilang Satu Nikmat: Sudah Rabun

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Aku dah officially rabun! Haha..mesti ramai tak percaya kan aku dah rabun. Tak pun korang semua tak dapat terima muka aku yang comel ni perlu dihiaskan dek sebuah cermin mata. Aku pun tak sangka aku dah termasuk dalam golongan mereka yang rabun. Rasa tak percaya tau sebab dengan sekelip mata je aku rancang nak pakai cermin mata ni.

Huhu..dalam masa 2 3 bulan ni aku rasa macam payah je nak tengok ape yang lecturer tulis kat white board. Lagi-lagi bila Dr. Noel Fernando dan Dr. Hekarl menulis equation kat depan, langsung tak nampak. Aku dok biar ajelah, malangnya consequences adalah aku tak dapat salin sebaik mungkin nota-nota dan tutorial kat depan..huhu. Aku tak rasa ianya akan menyusahkan aku jadi aku diam ajelah. Sampai satu masa, aku mengadu kepada kawan-kawan aku tak Nampak apa yang ditulis kat depan.
Bukan susah nak jadi rabun..huhu..
Paaaaaannnng! Melekat satu kata-kata dari mereka bahawa aku ni ada kebarangkalian dah rabun jauh. OMG!! Macam mana ni, aku dah la tak biasa dan tak kesah pun tentang rabun sebelum ni. Dalam family aku memang ramai la pakai cermin mata (atau spec mata..hehe): abah, angah, acik, alang dan makcik su. Mak aku pun dulu pakai spec mata tapi sekarang tak dah. Jadi memang aku je walaupun abang sulong tapi sampai saat tu aku rasa macam mata aku ok jelah kan. Malangnya tidaaaaaaaakk..huhuhu...
Sudah rabun..huhu
Aku pun bagitau la mak yang aku dah rabun. Duit kat poket dah kering, huhu..jadi mak pun suggest buat la spec mata sebab kalau tak pakai nanti jadi lagi teruk. Macamana nak study kan? Betul jugak tu, lagipun aku pakai spec mata Zul memang jelas abis la tulisan kat white board tu. Sah, aku rabun jauh. Jadi aku pun cek la mata aku kat kedai. Resultnya adalah mata belah kanan power 150, belah kiri power 125 dan ada silau 50. Fuuhhh, aku tak faham pun mende maksudnya tapi kawan-kawan dan family kata memang kene pakai jugak. Jadi aku pun buat la cermin mata.

Memang rabak la duit, abis RM240 buat cermin mata saja. Hai, bila dah ada spec mata ni bertambah la kesusahan, nak jaga spec tu lagi, awal-awal ni rasa kurang selesa (rasa macam nak tumbang saje dan jalan pun macam tak straight je). Yang paling malu adalah mesti orang akan pelik tengok aku berspec mata. Mesti aku budget hensem ke ape kan? Huhu..aku rabun la...huhu. Lepas ni berubah la muka aku, sebab dulu bila aku tengok muka orang pakai spec mata ni memang berbeza la bila tengok dia bukak spec mata tu. Aku tengok muka aku sekarang pun dah lain dah..huhu.
Tengok gambar ni..berapa ramai coursemate aku yang berspec mata?
So, kepada sesiapa yang masih tak rabun, jaga la mata anda. Bila buat kerja di depan laptop jaga jarak mata dengan skrin komputer. Sekurang-kurangnya jaraknya adalah 30 cm dan jangan membaca di tempat yang malap. Bagi sesiapa yang dah rabun dan banyak bekerja di depan laptop, amalkan senaman setiap 20 minit, rehatkan mata dengan kelip mata macam nak tidur tu pelan-pelan selama 10 kali. Rehat-rehatkan mata dan sayangi mata anda. Kan aku dah menyesal baca buku dalam gelap..hahaha!

No comments: