14 August 2010

5 Jari Kita: Diri Kita

Salam kepada kawan-kawan sekalian. Hari ni baru ada mood nak tulis balik kat sini. Memang la kan, bulan puasa ni mem ang payah nak buat kerja-kerja berat ni. Tpi itu tak bermakna kita ni kene lembik dan tak bermaya je sepanjang hari. Kita kena cergas jugak, baru sihat! Tapi biasalah, nak lawan fitrah kita sebagai manusia ni yang makan, minum, bercakap dan sebagainya ni memang akan menjadi dugaan yang berat la..walaupun kepada ustaz sekalipun. Haha..

Apa yang aku nak kongsi bersama ni lebih kepada macam game la. Ok, kita main ye game ni, sekejap je. Ok, sekarang semua orang angkat salah satu tangan anda, lihat jari yang lima tu. Perhatikan elok-elok kelima-lima jari itu. Kemudian, cuba fikirkan jari mana yang mewakili diri anda? Jari kelinking? Jari manis? Jari hantu? Jari telunjuk? Atau the mother of the finger family: thumb@ibu jari? Haa..jari tu mewakili anda tu kononnya sebagai diri anda la berdasarkan nama jari masing-masing. Ok dah dapat? Jari yang mana satu? So, kat bawah ni adalah penerangan berkenaan jari pilihan anda:
Pilih jari anda-kelinking-manis-hantu-telunjuk-ibu jari

Jari Kelinking
Orang jari kelinking ni merupakan orang yang mereka ni jika ada masalah selalu berkongsi masalah tersebut dengan orang bawahan, etc. bos kepada anak buahnya, kakak kepada adiknya, ketua kepada orang bawahannya. Mereka percaya kepada mereka kerana mungkin la bagi aku ada some respect yang mereka gain dari mereka-mereka yang ada di bawah kita. So, mereka ni lebih selesa berkongsi masalah atau apa saja dengan mereka.

Jari Manis
Ala..kalau yang ni memang semua orang akan tau la kan. Mereka yang diwakilkan oleh jari manis adalah seseorang yang lebih cenderung untuk menceritakan masalah mereka kepada orang yang tersayang. Contoh mudah adalah suami kepada isteri atau sebaliknya. Contoh payah adalah pakwe kepada makwe dan sebaliknya. Tak bermakna orang-orang jari lain tak rapat dengan orang tersayang mereka tapi orang jari manis ni special sket. Kenapa orang pakai cincin kat jari manis kalau bertunang dan sebagainya? Sebab ada orang kata saraf periferi kat jari manis tu tersambung terus ke hati kita. Tak tau la tu..

Jari Hantu
Orang jari hantu disifatkan mereka yang self-oriented, atau orang yang stand dengan diri, kurang berkongsi dengan orang lain dan lebih banyak menyelesaikan masalah mereka bersendirian. Bukan mereka tak percaya pada orang lain, tapi mereka lebih percaya diri sendiri. Macam tulah kan. So, orang jari hantu ni bukan hantu, tapi mereka ni independant person i might say. Mereka ni selalunya confident dan kadang-kadang tu tak jaga sket kot hati orang (entah..ye ke?). Tapi bagi aku la kan, mereka ni tak ada tersisih dari masyarakat tapi mereka banyak kawan cuma kurang nak berkongsi dengan mereka yang di sisi. Kenapa? Tanya la diri sendiri.

Jari Telunjuk
Mereka ni aku boleh katakan sebagai mereka yang orang lain berkongsi masalah dengan mereka kot. Aku lupa dah apa adik usrah aku cakap tentang jari telunjuk ni. Huhu..tapi bagi aku la mereka ni more kepada mereka yang matang dan tenang dalam menyelesaikan masalah. Ala..aku lupa la point sebenar untuk orang jari telunjuk ni. Yang boleh dikatakan dengan orang jari ni mereka adalah jenis orang yang ada prinsip la kan. Teetap dengan apa yang mereka yakin dan apa yang mereka percaya. So, orang jari ni lebih kepada tertarik menjadi seorang ketua yang baik (Hong??).
Jari merupakan antara tempat di mana pakar psikologi membuat pertimbangan

Ibu Jari
Haa..mereka yang diwakilkan oleh jari yang menjadi ibu ni adalah jenis family-oriented yang membawa maksud mereka lebih kepada orang yang rapat dengan keluarga mereka terutamanya ibu atau ayah. So, segala masalah mereka lebih selesa berkongsi masalah tersebut dengan family, rasa lebih selesa dan selamat. Tapi bagi orang macam aku ni, mak abah ni adalah orang yang memang sempurna untuk dijadikan tempat mengadu kerana mereka orang yang memahami diri kita sangat-sangat. So, orang jenis ini akan fikir family mereka dulu sebelum membuat apa-apa keputusan atau apa-apa sahaja. Bukan jambu sebab asyik berkepit di bawah ketiak mak abah, tapi mereka ni lebih terasa terhutang budi dengan mak abah yang kita takkan mampu nak balas kebaikan mereka.

So, anda orang jari mana? Aku orang ibu jari, memang la ada sedikit sebanyak sama dengan diri aku. Aku dapat benda ni pun dari adik usrah aku masa kitorang sembang-sembang. Tapi kan, mungkin diri aku nak transform jadi orang jari manis kot. Huhu..dah nak dekat dah masa untuk memegang tanggungjawab baru: B**t*l M***im insyaAllah. Walau anda ni orang jari mana pun tapi yang penting adalah kita jagalah hubungan kita dengan mereka yang rapat dan hampir dengan kita kerana bila kita jaga hubungan kita dengan manusia (hablum minannas) ni, lebih mudah la kita jaga hubungan dengan Allah (hablum minallah) sebagai tempat kita melampiaskan doa, pengharapan dan segalanya padaNya yang Maha Mengasihi.

Wallahua'lam.

1 comment:

Nurul_Islam said...

Perkongsian yang menarik.. Yang penting setiap orang itu boleh berubah mengikut kematangannya dalam berfikir.. Semakin bertambah usia semakin banyak cabaran yang dihadapi dan semakin matang seseorang itu mengahdapi sesuatu masalah... manusia boleh berubah.. berubahlah kita kepada yang lebih baik.. insyaAllah.. wallahua'lam