13 July 2010

Belajar Memang Susah

Salam kepada semua.

Hari ni memang la macam seram bulu roma aku sebab hari ni kami diperkenalkan dengan 3 lagi subjek yang diambil semester ni. Dan sememangnya bila dah masuk ke next level ni selalunya akan menjadi lebih sukar dan mencabar. Tak tau la macamana nak survive semester ni. Tapi aku harap aku boleh catch up la course ni, dah tak nak main-main dah. Yelah, masa untuk menceburi alam pekerjaan dan semakin hampir tapi aku rasa diri aku ni banyak lagi kekurangan yang perlu ditampung supaya boleh menghadapi masa depan. Tak tau lah tu...kalau sape yang sini course sama dengan aku tak payah baca la. Boring entry kali ni..

Haa..berbalik kepada cerita course yang aku kene amik semester ni, memang nampaknya sangat la payah. Sebabnya apa yang kami akan belajar sepanjang semester ni merupakan real punya kejuruteraan kimia lah boleh dikatakan. Yang pertama dinamakan Kawalan Dinamik dan Proses atau dalam bahasa omputihnya Process Dynamics and Control yang separuh yang awal diajar oleh Prof Madya Dr. Norashid. Ia berkenaan bagaimana kita memanipulasi condition sesuatu process supaya profitable dan sebagainya. Macam Mass dan Energy Balance la kot kan. Orang kata paper yang ni memang sepayah-payah paper la kat dunia ni. Dan aku selak sket-sket buku teks pun memang beremang bulu roma aku dibuatnya. Nak cakap sekarang pun tak berani lagi sebab tak belajar ape lagi. Betul la kata Dr., tu semua tu persepsi kita je nak kata susah ke senang. Course 4 unit kene lagi effort lebih kan. Betul tu Dr., saya akan belajar elok-elok.

Kemudian, satu course lagi namanya Proses Pemisahan atau Separation Process yang 7 minggu pertama oleh Dr. Lim Jit Kang. Dr. Jit Kang ni orangnya bagi aku la kan terlalu yakin pada dirinya dan expect students dia boleh jadi sebagus dia. Dia ni genius la, memang payah sket nak ikut step dia. Yang sadisnya group assignment yang dibagi, fuh..sungguh mengharukan la. Option untuk marking memang membunuh punya la. Macam dah duduk di hujung pedang je rasanya. Hope aku boleh follow dan tak segan untuk menjawab soalan dan bertanyakan soalan kepadanya la. Itu sebagai satu usaha yang aku rasa perlu la untuk advance dalam course ni. Sebab dengan kefahaman pada perkara yang kita tak faham memang sesuatu yang betul-betul penting. So, i need to train myself to speak english all the time.

Yang ketiga adalah Kejuruteraan dan Pengurusan Persekitaran atau Environmental Engineering and Management oleh Dr. Suzylawati yang kali pertama mengajar di USM. Selamat datang diucapkan dan terima kasih la sudi ajar saya ya. Aku penah je buat program dengan dia mase program Cemerlang USM bersama Anak Desa semester lepas. Ok la cara penyampaian dia. Lain dari yang lain la dan boleh menambahkan minat nak belajar. Dia seperti orang yang semangat je nak mengajar. Dia pun memang dah ada pengalaman jadi environmental engineer sebelum dia join USM. Ok la kan. Course ni pun macam ok je walaupun 4 unit kan. Boleh la kan, cuma jangan malas-malas je nak belajar. Aku mesti boleh!

Ganbatte!

Aku nak study dah..hahaha!

Salam

No comments: