31 July 2010

Berhabis Duit untuk 3 buah Buku!

Salam kepada kawan-kawan sekalian. Aku ni kalau boleh semua aku nak cerita kepada anda semua. Hoho..kali ini aku nak cerita tentang buku-buku yang aku baru je beli minggu lepas kat POPULAR Sunway Carnival dan kat kedai buku Koperasi USM. Bukan apa, dah ada duit biasiswa ni beli la kan buku untuk bacaan di waktu lapang. Takkan nak baca buku Process Control, gila dibuatnya nanti! Ha..buku aku tiga-tiga berkenaan sejarah dunia la. Macam tahun lepas aku beli buku banyak tentang soal jawab masalah Fikah, kali ni beli yang lain la pulak. Baru la banyak koleksi buku aku..haha! Aku kadang-kadang tu tengok koleksi buku yang aku ada, aku tersenyum kambing keseorangan. Banyaknya buku yang aku ada..haha, nak riak pun ada. Hm3!!! Tapi masalahnya banyak gila lagi buku yang aku tak habis baca..huhu..malunya...

Berbalik kepada tiga buku yang baru je aku beli tu, aku rasa memang bacaannya agak berat untuk didigest dalam kepala engineer macam aku nih. Faham-faham jelah..otak engineer ni mane boleh ayat-ayat sangat, ngantuk! Kalau ada nombor-nombor ni takpelah kan, boleh jugak dikira-kira..kurang la mengantuknya ye tak? Ok2..buku yang aku beli tu adalah seperti yang di bawah:

Penulis: Muhammad Alexander@Wisnu Sasongko
Bil Muka Surat: 564 muka surat
Harga: RM31.50
 Buku ni aku dah abis baca..huhu..betul la Anep kata yang aku ni cepat sangat membacanya. Bukan apa, sebelum ni tak ada apa nak buat so
 kita baca la buku yang ada kan. Tapi aku baca pun macam tak proper je. Kene baca lagi sekali la ni.

Buku ni best jugak. Banyak cerita dalam buku ni berasaskan bukti dari Al-Quran dan Kitab-Kitab Bani Israel dan rekod sejarah. Tapi bagi aku ni adalah hasil dari kajian penulis sendiri sebab kalau korang baca, penulis ni memang menjuruskan Yakjuj Makjuj ni kepada satu bangsa yang amat besar iaitu bangsa Scythian. Nak tau lagi baca la sendiri buku ni.


 Penulis: Muhammad Alexander@Wisnu Sasongko
Bil Muka Surat: 730 muka surat
Harga: RM35.00
Yang ni aku tengah baca, menarik! Ia ditulis untuk sambung apa yang dibincangkan oleh masyarakat sekarang ttg siapa Zulqarnain. Tapi, penulis ni memang dari awal menyokong Alexander The Great sebagai Zurqarnain Qurani.
Kepada yang nak compare buku ni dengan satu lg buku bertajuk "Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain", so boleh je pinjam dari aku. Tapi lepas baca buku ni, aku rasa buku ni dah menjawab persoalan yang dikaitkan dalam buku BIBZ tu. Kira buku aku ni agak lengkap la (padahal sebab buku ni mahal..haha)!



Penulis: Hepi Andi Bastoni
Bil Muka Surat: 130 muka surat
Harga: RM15.00
Yang ni kalau sape-sape yang selalu pegi kedai buku mesti penah tengok buku ni. Aku dah beli tapi tak baca lagi. Tapi aku go through memang buku ni menggunakan fakta cerita dari dua tokoh ini untuk mengolahkan point sebagai macam buku motivasi la.

Banyak diutarakan bagaimana tindakan yang diambil oleh kedua khalifah ini dalam menghadapi pelbagai situasi. Baik untuk bacaan ringan pada masa hati tu goyah sedikit..eceh2...


Haa..tulah buku-buku yang aku beli semester ni selain dari buku teks utk subjek sem ni. So harapannya agar aku tak ada la membazir beli buku mahal-mahal kalau aku tak membacanya dan mengambil pengajaran daripada hail tulisan dalam buku ni kan. So kepada sape-sape yang berminat nak pinjam ke buku ni dipersilakanlah tapi dengan satu syarat. Lepas pinjam kene pulangkan balik dan kalau korang ada buku yang menarik aku pun nak pinjam jugak.

Kalau la lepas ni aku dah kerja dan duduk rumah sendiri kan, aku nak bukak satu mini library la dalam bilik study aku nanti. Kat situ la tempat kami anak dan isteri duduk bersama membincangkan berkenaan akademik dan ilmu-macam gini. Bukan apa, rata-rata masyarakat Malaysia ni tak ramai yang membaca. Apa salahnya kan kalau tengah tunggu bas ke, berehat sebentar waktu rest ke, waktu cuti ke kita penuhkan masa dengan membaca, walaupun baca novel sekalipun kan. Ni tidak, dikutuknya pulak orang yang membaca novel tu bapuk. Ingatlah 5 perkara sebelum 5 perkara dan antaranya adalah waktu lapang sebelum sampai waktu sempit kan? Haa...jadi penuhkanlah masa lapang dengan perkara berfaedah.


Antara buku-buku yang aku ada..tak kira lagi yang dalam kotak lagi tu!

Jadi di kesempatan ini aku nak kempen la pada kawan-kawan sekalian banyakkanlah membaca dan jadikannya amalan yang sihat. Bukan dengan bersukan je yang penting tapi ilmu jugak penting sebagai makanan minda. Sebab dengan membaca kita akan dapat ilmu dan orang yang mencari ilmu adalah orang yang dikasihi Allah s.w.t dan diberkati olehNya. InsyaAllah...

Wallahua'lam.

No comments: