09 July 2010

Membeli Belah di Pasaraya

Salam buat sesiapa yang ada masa membaca tulisan-tulisan aku yang tak seberapa. Tapi selalunya aku sorang je baca, so taka pa la kan macamana ayat-ayat aku ni. Kali aku nak tulis la sket tentang ragam orang kita kat pasaraya. Aku selama duduk kat umah cuti ni memang selalu la ke pasaraya kat bandar Banting ni terutamanya Econsave. Kat Banting ni banyak pasaraya yang tak glamor tapi yang glamor yang aku tau wujud kat sini Tesco dan Econsave je la. Dan disebabkan Econsave lagi dekat berbanding Tesco dari rumah aku, so aku selalu la berkunjung ke tempat tu. Tapi bukan pasaraya yang aku nak cerita tapi bagaimana orang-orang kita ni tak kira bangsa apa pun, memang macam-macam ragam yang dapat diperhatikan.

Tu yang aku suke pegi Econsave tu. Bukan nak cuci mata aaa..cashier sume banyak yang minachi je, apa barang. So, perkara pertama yang aku dapat usha adalah kalau pergi pasaraya mana-mana pun kalau pasangan yang bawak anak-anak tu mesti anak-anaknya bersepah-sepah. Maksud aku anak-anaknya ke hulu ke hilir, langgar troli orang la, pegang barang itu ini la, pelik-pelik je perangai. Bukan apa, memang la budak-budak lagi tapi dapat dilihat di situ yang mak ayahnya kurang menegur kelakuan anak-anak yang pelik tu. Boleh berjalan sama-sama bawak anak-anak ke pasaraya, tapi jangan la sampai anak tu tak tentu hala. Ni kalau barang jatuh ke, pecah ke apa ke kan kita jugak yang susah. Kalau aku tengok budak macam tu, aku jeling je mata aku.

Lagi satu, kalau yang veteran-veteran tu kalau jumpa kawannya, kat situ la nak bersembang la, bergurau la. Sekadar tegur dan tanya khabar dah la. Ni siap kenalkan ni anak no satu, ni no dua, ni isteri no tiga. Apalah, nak-nak jumpa kat tempat sempit laluan ikan macam kat Econsave tu, hai nak je aku hon, tapi tulah troli tak ada hon. Ntah-ntah jiran sebelah rumah kot yang bersembang tu. Kalau nak bersembang boleh tapi jangan la berhenti dan mengganggu ketenteraman orang lain yang membeli, betul tak? Tapi tak tau la kan, mungkin kawan lama kot dah 40 tahun tak jumpa, atau saudara yang dulu ada hutang RM50 20 tahun lepas. Mana kita tau kan, entah la.. Tapi kalau aku la an, kalau boleh dah masuk pasaraya tu cepat-cepat la beli barang. Kalau berjumpa kat tempat baju ke, peralatan elektrik ke tak pe la sebab tak ramai orang kan. Ni kat tempat sayur dan ikan-ikan. Hai…

Haa..tu yang tua la. Yang muda pun tak kurang hebatnya, lagi-lagi yang perempuan. Bukan dari segi bersembangnya, tapi dari segi berpakaian pulak. Aku bukan apa la kan, mereka ni nak cari ikan nak cari sayur pakaian cukup mencolok mata. Bukan dapat diskaun pun kalau baju tu ketat, kalau dapat diskaun nak jugak la aku pakai ketat-ketat, tapi pakai stoking je la yang ketat. Ada satu family tu, mak ayah ok dah pakaiannya dari segi tutup auratnya tapi anak daranya…haduh..malu la kan. Kita nak ke tempat awam ni kene jaga batas berpakaian, tak boleh samakan dengan berpakaian kat rumah. Banyak fitnah boleh terjadi. Pakai molek-molek, ntah-ntah ada ustaz yang terpikat ke masa tengah pilih ikan, kan kelebihan dah tu. Tapi yelah, dunia dah akhir zaman. Macam-macam benda berlaku sepanjang zaman ni berlalu. Tapi kalau kita ada anak perempuan dan sedar kepentingan menutup aurat, harap-harap jangan la leka dengan peraturan agama kan.

Yang tu masyarakat kita la, masyarakat 1 Malaysia. Keprihatinan dengan hak kita dan hak orang lain kita jaga la sesama. Aku pun bukan baik sangat sampai nak kutuk-kutuk ana complain dengan salah orang, tapi kene sedarkan diri yang dalam kita membeli untuk makan minum keluarga kita di pasaraya, kita tak lupa yang tanggungjawab tetap akan dipersoal di hari kemudian. Merapu la aku ni, ending tak abis langsung. So, tu la antara nulikan yang dapat aku garap dari pengalaman aku ke Econsave cuti semester ni. Ok, tu jelah kot kan.

Salam.

No comments: