10 July 2010

Sambung Belajar

Salam semua. Hari ni 30 Jun 2010, sekejap je dah nak masuk bulan tujuh dan xlama lagi aku dah kene sambung belajar balik kat kampus. Bercakap tentang belajar ni aku ada la beberapa kisah yang aku dapat sepanjang cuti sem aku yang panjang tanpa diisi dengan aktiviti yang meletihkan sangat. Dalam 2 3 bulan kebelakangan ni adalah masa ramai remaja-remaja di Malaysia ni menyambung pelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi terutamanya pelajar lepasan SPM tahun lepas la kan.

Nak dijadikan cerita, dua orang adik aku pun nak sambung belajar jugak ke peringkat yang lebih tinggi. Yang Hafizie atau angah tu sambung ke UITM Penang amik course kejuruteraan awam manakala yang Khaiqal atau alang tu pulak nak sambung ke Kolej Matrikulasi Teknikal Johor. Pergh..aku selaku abang sulong berasa bangga la dengan adik-adik aku. Takde perasaan riak langsung sebab mereka dapat tu pun disebabkan usaha mereka dan itu semua sebenarnya rezeki dari Allah kan. Alhamdulillah, mak abah pun baru je balik sabtu ahad lepas antar si angah ke Pulau Pinang. Yang adik aku si alang tu dah dekat sebulan kat Pontian sana nun.

Kalau aku tengok kejayaan kami adik beradik ni menyambung pelajaran ke peringkat seterusnya ni buatkan aku terfikir yang semua orang mampun mencapai kejayaan yang sedia untuk dipetik kan? Ala, bukan la kata belagak ke apa tapi kita semua dah melalui semua tu. Memang Nampak kan jalan yang terbentang luas untuk diikuti. Tapi ada segelintir rakyat Malaysia ni, terutamanya orang Melayu Islam ni yang menganggap semua tu macam sia-sia. Maksud aku belajar tinggi-tinggi ni hanya menyusahkan mak bapak je. Contohnya macam jiran-jiran aku kat sini la kan, bukan nak memandang rendah kepada mereka. Macam-macam masalah la yang dapat dilihat, dan yang paling utama adalah dari mak bapak la.

Aku bawak cerita sebuah keluarga ni. Cik Som (bukan nama sebenar) ni macam bangga je anaknya tak sekolah. Yang sulong perempuan dah dikahwinkan dengan ‘mamat’ ni muda sangat-sangat, mungkin dalam umur 19 tahun kot. Yang kedua belajar sampai PMR dan berhenti takat tu je. Sambung belajar kemahiran tapi tak habis belajar. Yang ketiga pulak aktif sangat koko sampai tinggal sekolah 3 4 hari relax je. Yang bongsu pun darjah 4 ni dah dekat 2 bulan tak sekolah, maknya hantar ke sekolah agama swasta pun tak mau belajar lagi. Baru darjah 4 tu! Kalau korang la jadi jiran mereka ni apa pandangan korang? Ayahnya pulak keje kat MAS jadi tech planner belagak tak sedar diri. Yang ni aku buat cerita lain plak. Bayanglah macamane peliknya keluarga ni.

Cik Som tu siap cakap kat jiran-jiran kalau anak tak minat nak sekolah bagi je kemahiran. Amboi-amboi, yang anak dia tu belajar kemahiran pun tak habis, siap kene bayar balik pinjaman RM10ribu tu amende? Haa..kami sekeluarga memang panas je bila dia dok puji anaknya melambung. Macam tak ada orang lain dah yang baik berbanding anaknya. Aku tulis ni pun bukan nak membanggakan keluarga aku dan merendahkan martabat keluarga tapi sekurang-kurang menjadi pengajaran kepada kita yang akan menjadi seorang ayah atau abah atau abi atau emak atau ibu atau mama atau ummi. Jangan sampai masanya nanti, anak-anak kita menyalahkan kita sebab tak tegas menjaga pembelajaran mereka sebaiknya.

Haa, sekarang ni suaminya tu dah dapat pinjaman RM18ribu dari tempat kejenya. Wah2, lagi la melambung orang tua tu. Tapi malangnya, kemudahan anak-anak untuk sekolah pun tak dapat disediakan. Malas la aku nak cerita bab tu dah. Nak tau jumpa la aku sendiri. Hehe..oklah ye, semoga dengan apa yang ditaip kat sini dapat jadi sedikit sebanyak tunjuk ajar untuk kita menempuh alam mendidik anak-anak kita nanti.

Salam.

No comments: