09 July 2010

Game: Company of Heroes 2006

Salam kepada semua. Aku hari ni nak komen sket tentang satu game yang dah membuatkan mase gaming aku kat rumah diisi dengannya. Game ni bukan sahaja mampu membuatkan aku mengadap monitor ni hamper dua jam setiap kali main, malah telah mengaddictkan aku untuk mengetahui kebih lanjut cerita di sebalik game ni yang berlatarbelakangkan sejarah dunia.

Game yang aku maksudkan adalah game Company of Heroes yang dikeluarkan oleh THQ dengan kerjasama Relic Entertainment pada tahun 2006. Game bergenre strategi peperangan WW2 ni memang menggemparkan dunia gaming ni. Tapi biasa la, budak-budak tak ramai yang main game strategi sangat, dok main game 1st person shooting je. Kalau strategi pun yang glamor macam DoTA dan Red Alert. Apa la diorang ni. Main la game yang aku recommend..hoho. Tapi yang bagi respond selama ni saudara Malik sorang je yang komen game HAWX dulu..huhu…

Tapi tak apa, dengan kehadiran game ni, walaupun dah ketinggalan zaman sket, memang game ni memberikan makna kepada hidup aku. Dalam game ni gamer diberi tanggungjawab sebagai CO atau Commander Officer yang perlu menyelesaikan misi menakluk battlefield sesuatu kawasan. Game ni memerlukan kita control pelbagai kumpulan atau platun tau. Contohnya, kalau GI tu kita ada 6 orang satu platun tapi kita just control 6 orang tu sebagai satu skuad je. Best tak? Haa..tu kelainannya berbanding Red Alert tu. Contoh lain Machine Gun 3 orang, Mortar 3 orang, dan Sniper 1 jer. Kalau kumpulan tu dari 6 orang mati sorang atau 2 orang, still skuad tu akan fight lagi sampai ke titisan darah yang terakhir, best!

Dalam game ni, untuk kita buna skuad mahupun transport, kita kene ada ammunition dan minyak, yang akan kita dapat bila kita jajah satu-satu point kat battlefield tu. Memang mantap la kalau dapat tawan sesuatu checkpoint dengan usaha yang sangat payah. Lepas tawan tu bukan mutlak milik kita tapi kite kene hold kawasan tu supaya kita dapat ammunition dan minyak yang secukupnya untuk melatih skuad. Aku main campaign ni sampai nak pengsan la. Memang kene tenang la main tu. Tapi kalau dah kalah tu memang tension la, rasa nak tidur je..hehe. Ghairah habis la bila kita dah selesaikan sesuatu misi. Dan bila dah selesai sesuatu misi, kita akan dapat pingat la. Tu tak ada apa la sangat dibandingkan dengan kepuasan kita menyelesaikan misi dengan jayanya.

Tapi kan, aku tak recommend la game ni kepada sesapa yang tak tahan punggung 1 2 jam duduk depan monitor. Game ni memerlukan kita ingat skuad ni untuk apa, skuad ni penting untuk apa. Tapi dari segi grafik, memang tak banyak makan la, aku main lancer je. Audio mantap je dengan bunyi skuad kita ju jerit-jerit kesakitan. Haha…puas la tengok mereka berperang mengikut teluntuk cursor mouse kita kan. Sebagai peminat dan pengkritik game strategi, aku bagi kadar kesukaran 84% untuk game ni untuk menyelesaikan campaign-campaign yang ada. So, kepada sesiapa yang berminat hame ni, boleh la try kan untuk sehari. Aku ni adik aku promote la sehari dua kan, bila terkena penangannya memang tak berhenti main la. Memang best!

No comments: