10 July 2010

Drama: Fakta Dan Sains

Salam buat semua. Pergh, cuti ni memang sesuatu yang pelik la bagi aku. Setelah 4 bulan aku mencanak belajar separuh nyawa, dapat cuti 3 bulan ni memang membuatkan aku ni macam makhluk asing la. Bukan apa, aku dekat rumah ni memang dapat memenuhkan masa paling terluang aku dengan menonton cerita-cerita dari Discovery, National Geography, History, dan AXN. Haha, aku rasa macam nak tercabut mata ni menonton dokumentari atau drama dari channel tu sume. Sampai adik-adik aku pelik je tengok aku mampu menonton fakta-fakta, sejarah, pemeningan, konspirasi dan sebagainya. Aku pun pelik jugak dengan diri aku ni..hahaha!
Entah la, aku pun xtau kenapa aku minat sangat tengok cerita macam How it’s made, CSI: Miami, CSI:NY, House, Dogfights, Build It Bigger, The Anatomy of Take Down, The Secret of Secret Service dan segala macam cerita la. Dari dulu lagi aku boleh terpaku tengok cerita macam tu sampai 2 3 jam depan tv atau depan laptop ni hah. Mungkin aku ni malas nak memikirkan perkara yang macam sastera, ceritera, literature atau mende2 macam cinta-cintun ni. Memang banyak la kan dalam media kita sekarang ni macam hiburan je semata-mata. Biasalah, 1 Malaysia kan, ‘sume’ boleh...haha! Jadi di kesempatan cuti yang panjang ni aku try la mengkaji kenapa aku ni pelik sangat.

So dapat la aku jawapannya. Rupanya, dalam cerita macam CSI dan House ni memang la nampak macam fakta dan sains kan tapi bukan itu yang menjadi focus utama pengarah mahupun penulis skrip. Yang ingin ditonjolkan dalam setiap cerita itu adalah kisah yang dilembarkan melalui pelakon-pelakon yang menjalankan watak masing-masing. Mereka bertanggungjawab membawa penonton ke dalam satu sudut dunia yang lain bersama mereka untuk meneliti apa yang mereka lakukan. Sains dan fakta itu hanya menunjukkan daya tarikan mereka untuk kita tetap terikat dengan mereka. Yang ingin ditunjukkan semata-mata adalah cara mereka melalui setiap cerita dalam cerita tu. Haa…aku pun tak faham sangat apa aku tulis.


Tapi bagi aku, aku minat la cerita yang bercampur aduk sains dan fata ni dengan kehidupan manusia. Aku minat sains serta fakta dan tak salah untuk aku meminatinya dalam bentuk cerita. Contohnya dalam House, aku terhibur dengan gaya dan tingkah laku Dr.House menangani situasi sekritikal mana pun. Haha, dan yang menghiburkan lagi adalah bagaimana orang di sekelilingknya menerima cara dari dia. Haa..see, walaupun aku kata aku suke fakta atau sains dalam cerita tu, sebenarnya aku tertarik kepada watak tu walaupun dia tu role apa sekalipun. Korang boleh la kot kan tangkap apa yang aku nak katakan.

Yang aku nak katakan adalah aku suke cerita House dan CSI: Miami dan CSI:NY je. Tu je yang aku nak katakana sebenarnya dari cerita yang aku merepek kat atas. Aku tengok drama house sehari dah abis satu season. Memang giler la aku ni, tapi harapnya perangai aku tu tak terbawa ke kampus la. Mati la aku kalau asyik tengok je, bila nak belajar kan. Result pun hancur seperti biasa. Huhuhu, harap ada la orang tegur aku kalau aku terpaku je tengok cerita macam tu. Kalau korang nak simbah aku dengan air pun aku sanggup. Huhu..dah la, aku nak tengok House ni; mungkin malam ni boleh habis season 5. Hidup Dr. Greogery House (tapi ko jahat sangat la…)!!

Salam.

No comments: