09 July 2010

Mobile Phone: Keperluan atau Style?

Salam buat semua. Hari ni hari Jumaat, nak ke masjid solat Jumaat. Sekejap je masa berlalu kan, memang tak rasa sangat la cuti 3 bulan. Yang pastinya, macam-macam aku lalui sepanjang cuti ni. Eh2, kan ke waktu tahun satu dulu aku ada cuti semester jugak? Masalahnya masa tu aku sibuk buat kertas keje FEC yang langsung tak guna, siap ada orang cilok lagi kertas keje tu buat jd program dia. Babun betul, kalau tak aku dah pakai baju yang dibeli dari Sabah dah. Tulah kan, kata dah lulus dah siap dengan perbelanjaan apa semua siap. Bila dah berlalu cuti, apa pun tak jadi. Jadi 2 program je dari 5 yang dirancang. Apa la ***** ni. Hehe..aku tak marah sape-sape, cume sedih je.

Tapi tu bukan benda yang aku nak tulis untuk entry kali ni, cuma sekadar keluhan sahaja. Yang aku nak katakana untuk kali ni adalah berkenaan satu gadget yang memang penting dalam hidup sebahagian dari kita sekarang. Dulu masa aku kat asrama sekolah punya la payah nak cari duit syiling untuk call parents kalau ada hal. Kalau nak call tu memang kene beratur la panjang. Sesapa geng-geng yang ada phone card, memang habis la kene pinjam. Tu dulu la, sekarang dan berubah. Kalau tak ada benda ni memang ramai orang beratur lagi depan public phone, ya betul: Telefon Bimbit.

Aku start pakai telefon bimbit@mobile phone@handphone@handset (Hp) ni masa kat PLKN dulu. Fuh, bila first time pakai Hp ni memang rasa bahagia la. Korang pun mesti teringat lagi kan saat ketika tu. Aku start pakai Hp Nokia 3310 atau lebih dikenali dengan 33sekupang, aku rasa semua orang penah tengok Hp ni kan. Hp tu pun aku beli tapi tu Hp sepupu aku yang dah tak nak pakai dah Hp tu. Time tu dah cukup canggih la 3310 ni, tapi tulah kalau bawak Hp ke PLKN macam tak bawak je. Sebabnya Isnin sampai Jumaat Hp instructor pegang. Kadang-kadang tu hari Sabtu baru dapat Hp tu. So, serupa macam tak ada Hp je aku time tu. Huhu..tapi tak pe lah kan, aku tetap ada jugak Hp. Hoho..

Lepas aku dapat sambung belajar kat KMPK, mak abah bagi hadiah Hp kat aku. Bermulalah era Sony Erricsson aku dengan SE J320i warna putih dan kelabu. Lengkap dengan radio, GPRS, dan lain-lain functions. Kamera apa sume tak ada la. Basic Hp je, tapi memang gembira la pakai kan. Hoho..lama jugak aku pakai Hp ni dan dengan Hp ni jugak la aku kenal dengan orang rumah. Hoho..tapi tulah. Malang tidak berbau. Yang hadir tetap kene pergi..huhu.. Akhirnya Hp ni tetap rosak dibuat aku, Hp aku terjatuh ke dalam air bila aku amik air sembahyang kat masjid matrik. Pergh, lepas tu mula la dia buat perangai. Mati la, hang la. Biasalah, dah nak rosak kan.

Aku hantar rumah Hp tu untuk dibaiki dan mak aku bagi pakai Hp Nokia 1600. Haa..Hp ni aku pakai sampai aku pegi penang. Memang macho la Hp ni, sebabnya ada satu malam tu kan, aku gi bilik fathul ada hal. Time tu fathul tak ada kat bilik. So, aku tunggu la kat luar bilik dia kat tingkat 2 tu sekejap. Tengah-tengah aku main dengan Hp tu dengan tetiba je terlepas dari tangan aku dan dia terjatuh ke bawah. Berkecai bateri dari badan, ada la dekat 10 meter dari badannya. Aku tengok la ke bawah, aku rasa memang rosak la kan tapi bila aku pasang boleh hidup lagi! Alhandulillah..tak payah aku beli Hp baru. Tapi yang sadisnya Hp tu adik aku bagi pinjamkan kat kawan dia dan sampai sekarang tak dipulangkan lagi. Udah la tu…

Haa..sekarang ni aku pakai Hp yang juga dihadiahkan oleh parents aku. Sony Erricsson K530i warna hitam dilengkapi dengan kamera 2.0 megapixels, Bluetooth, GPRS, 3G kamera dan lain-lain. Kira standard kamera orang pakai sekarang la. Ada la dekat setahun setengah aku pakai ni. Banyak pengalaman aku bersama dengan Hp ni bila aku belajar kat USM. Tangkap gambar itu ini dah menjadi macam hobi aku pulak, melihat gambar-gambar yang aku snap dari Hp ni. Tapi still, dia dah tua dan ada la sket-sket meragam sebab bateri dia rosak kot. Tapi tak tau la kan kalau aku boleh pakai lagi Hp ni sampai nikah nanti. Hope macam tu la.

Tapi ni dah nak buka sem ni orang akan dapat biasiswa beribu-ribu, akan sampai masanya orang akan menukar Hp lama mereka kepada yang bbaru dan lebih canggih. Aku? Entah la…tanggungjawab banyak lagi. Banyak benda yang nak dilaburkan untuk keluarga dan orang rumah yang disayangi. Walau apa pun, aku akan pakai Hp ni sampailah ke titisan lithium-ion yang terakhir.

Salam.

No comments: